Comunicarea
cu persoana varstnica
A sti sa comunici cu o
persoana in varsta, potrivit stadiului de regresie a functiilor psihice care
sunt premiza fiziologica a comunicarii, presupune insusirea catorva cunostinte
generale despre influenta procesului de imbatranire asupra functiilor psihice,
cu alte cuvinte despre imbatranirea psihologica. Este ceea ce a fost prezentat
in cele de mai inainte.
Comunicarea are un rol
esential nu numai in investigare si cunoasterea nevoilor, dar si in actul de
ingrijire. Un gerontolog afirma cu multa dreptate ca a-i vorbi persoanei
varstnice este un act de ingrijire. Cuvantul bine ales, bine receptat poate
avea un efect terapeutic.
Multe persoane varstnice
sufera adesea mai mult din cauza izolarii, ignorarii, marginalizarii, lipsei de
comunicare cu cei din jur, decat de o boala sau alta. A-i vorbi unui varstnic,
in graba, rastit, plictisit, indiferent, fara a te asigura ca te-ai adaptat
intelegerii sale, nivelului de cultura, capacitatii de receptie, capacitatii
auditive, poate sa-i faca rau, adancindu-i suferintele. Intre abuzurile contra
persoanelor varstnice este inclus abuzul psihologic, emotional sau verbal care
se refera la un limbaj nepotrivit mentionat mai sus, care se constituie intr-un
stres care se adauga celorlalte pe care este obligat sa le suporte o persoana
varstnica dependenta care are nevoie de ajutor. Necomunicarea cu o persoana
varstnica poate insemna o condamnare la izolare psihologica si sociala, la
precipitarea regresiei psiho-intelectuale, constituindu-se in acelasi timp si
intr-un stres de subsolicitare.
Intr-o definitie simpla,
comunicarea consta in transmiterea unui mesaj de la o persoana la alta.
Comunicarea devine
efectiva atunci cand mesajul transmis este identic cu cel receptionat,
altminteri avem un mesaj fie incomplet, fie distorsionat.
De retinut ca in toate
conceptele apartinand de teoria nevoilor, comunicarea este inclusa printre
nevoile fundamentale ale unei persoane in general, a unei persoane suferinde si
varstnice cu atat mai mult.
S-a afirmat ca fiinta
umana complexa este un tip indivizibil a carei existenta implica nevoi
psihologice, nevoi de comunicare, nevoi spirituale. Aceasta argumenteaza
pluridimensionalitatea fiintei umane. Orice persoana este o entitate umana ale
carei nevoi si resurse sunt individuale si specifice. Astfel, nevoile umane se prezinta
ca multiple si complexe, scopul satisfacerii lor fiind acela de a obtine o
„stare de bine”, de confort, de crestere a calitatii vietii, ori calitatea
vietii devine pentru varstnic unul din obiectivele esentiale ale oricarei
interventii de ajutor sau de protectie; uneori, de pilda, vindecarea sau
recuperarea nu mai pot fi posibile, calitatea vietii insa totdeanua.
In conceptul celor 14
nevoi fundamentale elaborat de Virginia Henderson, nevoia de comunicare ocupa
un loc important ca si in la fel de cunoscuta „Piramida nevoilor”, modelul
propus de psihologul american Maslow in care nevoia de comunicare este
subinteleasa in toate cele cinci grade ale piramidei sale pornind de la baza
catre varf – nevoi psihologice de baza, nevoi de securitate fizica si psihica,
nevoi de apartenenta si afectiune, nevoi de stima si respect, nevoi de
realizare de sine.
Pentru varstnic se poate
afirma ca nevoia de comunicare este vitala, existenta sa, calitatea si durata
vietii fiind amenintate de nesatisfacerea nevoii de comunicare ca si de o
comunicare inadecvata. Mai devreme sau mai tarziu, o persoana in varsta iti
traieste ultima parte a vietii care precede sfarsitul incheind existenta,
comunicarea in acest stadiu avand semnificatii particulare si fiind alaturi de
alte elemente de ingrijire paleativa o solutie a calitatii vietii pana in
ultima clipa.
Am analizat in cele de
mai inainte rolul comunicarii ca nevoie umana fundamentala, efectele absentei
comunicarii in mod deosebit pentru orice persoana, defavorizata , vulnerabila,
suferinda, varstnica mai ales, si sa analizam in continuare efectele unei
comunicari distorsionate cauzele si consecintele in care poate avea loc aceasta
in conditiile unei persoane in varsta cu diverse suferinte sau handicapuri si
modalitatile de depasire a barierelor care se ivesc in aceste cazuri. Fiindca,
dincolo de rolul comunicarii in general ca factor de vitalitate, de combatere a
izolarii si de reintegrare sociala si socio-familiala, comunicarea la un lucrator
social, intelegand prin aceasta intr-un sens larg orice profesionist (sau
voluntar) care are intre atributii interventia de ajutor, ingrijire
terapeutica, de protectie in favoarea unei persoane in varsta, cu nevoi,
dependenta, comunicarea cu o astfel de persoana este un instrument de abordare,
de eficacitatea utilizarii cu maximum de randament al acesteia depinzand
rezultatele interventiei. Cu ajutorul comunicarii investigam tipologia
persoanei, modificarile psihologice determinate de imbatranire, gradul acestora
imbolnavire, suferinta, stres social si psihologic, handicap; prin comunicare
obtinem date pretioase privind nevoile unei persoane sau alteia, in fine cu
ajutorul comunicarii putem influenta chiar si in sens terapeutic
(psihoterapeutic) starea persoanei, ne mai punand la socoteala transmiterea
spre insusire a mesajelor noastre destinate s-o ajute.
O clasificare utilizata
in geriatrie, in clinica geriatrica si in psihologia geriatrica, din punctul de
vedere al capacitatii de comunicare, distinge: persoane varstnice comunicante,
persoane varstnice partial comunicante, persoane varstnice non-comunicante.
Trecand la analiza
conditiilor si factorilor de distorsiune a unei comunicari, care fie mpiedica
transmiterea mesajului, fie duce la o receptionare incompleta sau
distorsionata, afectand intelegerea, receptarea si evident si raspunsul se
considera ca exista:
Mentionam ca acestia nu
sunt neaparat specifici unei persoane varstnice dar incidenta lor este mai mare
la aceasta categorie care cumuleaza efectele psihologice regresive ale
inaintarii in varsta, stresul izolarii sociale consecutive, efectele
imbolnavirilor multiple (polipatologie, adica existenta mai multor boli
concomitent), handicapul si dizabilitatile consecutive. Acest cumul si asociere
includ evident si particularitati pe care le vom sublinia
a) factorii personali – tin de structura partenerilor la actul comunicarii si pot
fi:
- emotionali
(psihologici)
– timiditate, suparare, teama, anxietate (teama exagerata fara obiect),
resentimente;
- fizici,
organici –
oboseala, defecte de vorbire, surzenie, durere, boala;
- intelectuali
– nivel de
cunostinte, de instruire, limbaj:
- sociali – diferente de cultura,
clasa socio-economica, origine etnica, origine rurala sau urbana, accent, s.a.
b) factori de
mediu care pot influenta pozitiv sau negativ comunicarea, prin cresterea
tensiunii sau disconfortului.
- fizici: zgomot, lipsa
intimitatii, neacomodare;
- sociali: prezenta sau absenta
altor persoane. A se tine seama ca anumite plangeri, raspunsuri la nevoi pot
reprezenta probleme intime care exclud si prezenta altora; alteori persoana se
simte mai in largul sau in prezenta, de regula, a unei rude apropiate, care
eventual o incurajeaza sa comunice, confirma sau intareste cele spuse.
Inaintea initierii
comunicarii, a dialogului se impune evaluarea cu grija a persoanei cu care se
comunica (factori personali), cat si a mediului de comunicare (factori de
mediu).
Orice comunicare implica
verbalizarea mesajului, forma cea mai comuna, ideala, si manifestarile non-verbale.
In cazul persoanelor varstnice, suferinde, cu diverse disfunctii de limbaj, de
intelegere, de memorie si orientare nu todeauna poate fi utilizat mesajul
verbalizat.
Comunicarea verbala se
manifesa prin limbajul vorbit sau scris care reprezinta codul cel mai folosit
de transmitere a mesajelor si este bine cand acest cod este inteles de ambele
parti implicate in procesul de comunicare. Nu este suficient ca se vorbeste
aceeasi limba ci, mai important este acelas inteles pentru cuvinte (neologisme,
termeni tehnici, abrevieri, sinonime, etc.). Ca urmare, o conditie esentiala
este aceea de a ne asigura in permanenta ca vom fi intelesi.
Limbajul non-verbal,
care are la baza alte coduri decat cuvintele, codurile fiind de o mai mare varietate,
include: expresia fetei, mimica, privirea, volumul vocii, tonul folosit,
gestica, atingerea. In plus, persoana poate emite o serie de semne de
comunicare care trebuie inregistrate si interpretate cu grija, semne vocale,
emisiuni vocale dar non-verbale, ce pot avea semnificatii ce trebuie
descifrate: gemete, oftat, gafaituri, tuse, plans, ras, diferite inflexiuni ale
vocii, etc. Chiar si pozitia corpului in pat poate arata celor avizati
existenta unei dureri care sileste persoana sa ia o anumita pozitie in care
durerea e resimtita la o intensitate mai mica (in practica medicinii clinice
sunt numite pozitii/posturi „antalgice” pentru ca diminua durerea); o pozitie
de retragere, cu genunchii la barbie, insotita de o privire care exprima teama
si ingrijorare poate fi sugestiva pentru anxietate, pentru diferite stari
hlucinatorii vizuale sau auditive. Mentionarea si a acestor semne intentioneaza
sa sublinieze doar gama variata de manifestari non-verbale, interpretarea lor
revenind specialistilor – medici, psihiatri, psihologi, asistenti sociali, dar
si altor persoane cu experienta.
De remarcat ca
manifestarile non-verbale sunt mai aproape de realitate, fiind mai greu de
distorsionat, de trucat.
In evaluarea de ansamblu
a unor persoane de la care dorim sa culegem cat mai multe date vom identifica
si alte mesaje non-verbale: miscari repezi, agitatie, neliniste, anxietate,
inclestare musculara, tremuraturi, dificultati de concentrare. Urmarim daca
eventual unele expresii, cuvinte ii pot declansa persoanei suparare, teama,
iritare, plans sau alte stari deosebite.
O comunicare capata o
cat mai buna calitate cu cat determina din partea persoanei varstnice si/sau
bolnave o deschidere cat mai mare, totala chiar, care se bazeaza pe increderea
pe care persoana cu care intra in dialog i-a inspirat-o ; aceasta incredere
este cheia deschiderii, premisa obtinerii unui maxim de date privind
suferintele, nemul]umirea nevoile; in acelasi timp, increderea este si o baza
pentru un posibil efect terapeutic al comunicarii (psihoterapia). Fiindca
exista comunicare terapeutica ce poate grabi si favoriza vindecarea, potentand
celelalte tratamente, conventionale; o comunicare terapeutica poate reda
dorinta de viata la cei depresivi.
Impartasirea de idei si
judecati, empatizarea comunicarii, apropie participantii la dialog, valorizeaza
persoana ce trebuie ajutata, transforma comunicarea intr-un instrument
eficient.
Exista si situatii in
care comunicarea poate fi intrerupta si blocata neintentionat, situatii ce pot
fi prevenite in beneficiul eficien]ei comunicarii; aceasta eventualitate -
blocarea se poate intampla in cazul schimbarii subiectului, impunerii fara tact
a parerii proprii, grabei si trecerii bruste la concluzii si solutii, a unui
limbaj incomprehensibil, neadaptat la nivelul de instruire si de cunostinte, pe
alocuri, chiar incifrat. Pentru toate acestea se impune o pregatire atenta a
intrarii in dialog - evaluarea prealabila a personalitatii interlocutorului, a
conditiilor speciale – boala, deficit de memorie, deficiente senzoriale, etc.
In cazul persoanelor
varstnice vom tine seama intodeauna de afectarea in mai mica sau mai mare
masura a capacitatii de intelegere sau, altfel spus, a vitezei de perceptie a
mesajului. Viteza proceselor psihice este incetinita, viteza fluxului nervos
este mai scazuta; informatia de la emitator la receptor parcurge un timp mai
lung decat in mod normal ceea ce intarzie si raspunsul pe care uneori trebuie
sa-l asteptam cu mai multa rabdare.
La oamenii in varsta se
instaleaza in timp o lentoare a proceselor psihice, numita si bradipsihie si,
de asemenea, in fluenta debitului verbal, in termeni de specialitate –
bradilalie; de altfel, terminologia „bradi” care semnifica incetineala este
valabila si pentru alte procese si functii ale organismului in imbatranire.
O persoana in varsta isi
gaseste mai greu cuvintele pentru a-si alcatui raspunsurile care, in final,
sunt gasite daca cel ce conduce dialogul are rabdarea necesara. De altfel,
rabdarea este o insusire obligatorie pentru toti cei ce lucreaza cu varstnicul
ca si pentru orice anturaj al unei astfel de persoane. Tulburarile de memorie
pot interveni intarziind si mai mult raspunsurile, chiar daca persoana
varstnica a inteles, a receptionat mesajul.
In alte situatii de
imbatranire mai avansata, cu diverse afectari ale structurilor neurologice de
suport a functiilor psihice, asa cum se intampla in imbatranirea avansata
complicata cu boli neuropsihice sau chiar in imbatranirea timpurie cand pot
aparea astfel de tulburari cu debut precoce, este afectata intelegerea;
persoana asculta, aude dar nu intelege datorita degradarii unor zone din creier
unde se face receptia si prelucrarea mesajelor. Nici in aceste cazuri nu
trebuie sa ne pierdem rabdarea ci, sa insistam, sa apelam si la celelalte forme
de comunicare non-verbale, fiindca poate fi vorba de o afazie partiala (afazie
numindu-se pierderea capacitatii de intelegere [i de exprimare), de tulburari
ale exprimarii verbale (disflazie), sau pur si simplu, de tulburari de auz.
Sa fim, de asemenea,
pregatiti, pentru confruntarea cu un limbaj simplificat, mai sarac, stereotip
adesea, ceea ce este o alta caracteristica a imbatranirii careia trebuie sa
adaptam si propriul nostru limbaj si sa utilizam constant calitatea pe care o
subliniam anterior, rabdarea.
Pentru favorizarea
comunicarii se vor utiliza diverse tehnici care nu exclud, ci potenteaza
calitatile celui care intra in dialog, in cadrul actului profesional, cu o
persoana in varsta – pregatirea in domeniul psihologiei imbatranirii, a
comunicarii, rabdarea, empatia, s.a – tehnici menite sa incurajeze persoana sa
discute, cu deschidere si sinceritate, sa determine culegerea unui maximum de
informatii.
Cele mai cunoscute tehnici de comunicare sunt:
Ascultarea care nu
trebuie identificata cu auzitul, fiinca implica ascultarea persoanei intru
totul, inclusiv observarea mesajelor non-verbale care insotesc pe cele verbale,
in scopul obtinerii unui mesaj total. Vor fi observate: tonul vocii,
fluenta vorbirii, postura, expresia fetei, miscarile, cautarea si alegerea
cuvintelor. Se apreciaza ca, in general, doar 10% dintre cei care conduc astfel
de discutii, iau interviuri unor persoane cu diverse deficien]e o fac in mod
corespunzator, ceea ce reduce eficienta ascultarii si, in consecinta,a
comunicarii. Pentru a realiza o ascultare eficienta, e necesara o anumita
pregatire: rezervarea timpului necesar ascultarii (nu graba, expedierea,
superficialitatea, formalismul vor avea darul sa ofere premise pentru ascultare
eficienta); concentrarea asupra comunicarii – ceea ce spunem noi, ce relatie
propunem, ceea ce spune persoana respectiva, intrebarile, raspunsurile,
acceptarea perioadelor de liniste, necesare si semnificative; evitarea intreruperilor
(persoanele varstnice isi pierd mai usor sirul, fluenta vorbirii cand sunt
antrerupte; reluarea se face mai greu sau intervine blocarea). Putem
totusi, orienta discutia cu grija, in directia pe care o dorim si ne-am
propus-o atunci cand exista tendinte de departare de subiectul pus in
disccutie, ceea ce se intalneste adesea la o persoana in varsta; intregistrarea
semnelor non-verbale insotitoare; evitarea gesturilor care pot distrage
(neliniste, uitatul la ceas, privitul in alta parte – ziar, televizor, care pot
sugera de interes si graba, ceea ce poate suspenda comunicarea).
Concomitent cu
ascultarea se va face verificarea perceptiei intreband persoana daca a inteles,
verificand calitatea, adaptarea raspunsului. Pentru verificarea perceptiei vom
folosi procedeele: reafirmarea, repetarea ca un ecou, parafrazarea, repetarea
raspunsului, afirmatiei, rezumarea.
O metoda de confirmare
sau de demontrare ca mesajul a fost receptat este reflectarea. Aceasta ii
permite evaluarea comunicarii, constatarea ca cel care vrea sa o ajute incearca
sa o inteleaga si sa se recunoasca prin altcineva n cuvinte si imagini.
Atentie la aspectele esentiale: acordarea de pauze pentru linistire, ca si
pentru odihna si adunarea gandurilor.
Ascultatul nu este insa
eficient daca nu avem in vedere si disponibilitatea sau deschiderea care, pe
langa ca sunt indicatoare ale personalitatii, pot fi si dobandite prin formare
corespunzatoare. Cercetarile au aratat ca disponibilitatea atrage dupa sine
disponibilitate. Aceasta prisvte mai ales pe cel care asculta, desi trebuie
stimulata si la interlocutorul sau. Se poate realiza prin impartasirea
biografiei si istoriei personale, prin sinceritate si naturalete. S-a observat
ca folosirea linistei in comunicare este utila, poate „aerisi” relatia; da
ragaz pentru adunarea gandurilor, asigura persoana ca este ascultata, sporeste
calitatea si cantitatea informatiilor. Intercalarea comunicarii pri „atingere”
sporeste increderea, face mai eficienta comunicarea.
Daca in cele de mai
inainte am prezentat aspecte ale comunicarii in general, cu nuantari
particulare pentru cazul persoanei in varsta, in continuare vom analiza
situatia comunicarii cu persoana in varsta in conditii deosebite.
Foarte multe persoane
varstnice sunt depresive, depresia fiind o situatie comuna. In aceste cazuri,
vorbirea este mai lenta, mai inceata, raspunsurile intarzie, sunt scurte.
Abordarea este mai dificila din cauza lipsei de concentrare, a sentimentului de
inutilitate si neincredere, a pesimismului sau chiar, in cazuri grave, a
ideilor de suicid. Tot in depresiile grave ne putem intalni cu negativismul
verbal, cu mutismul, adica refuzul de a vorbi, de a comunica.
In aceste cazuri,
intrebarile vor fi scurte, spre a nu solicita capacitatea de concentrare,
reluate dupa o pauza, fara insistente si persuasiune care pot determina o
blocare a comunicarii. Incercam sa convingem ca tot ceea ce facem este in
scopul de a-l ocroti, de a-l ajuta.
Surditatea totala (mai
rar) sau partiala (mai frecvent) sau hipoacuzia sunt frecvente la o persoana in
varsta al carui auz diminua chiar in cadrul imbatranirii normale. In aceste
cazuri, ne pozitionam in asa fel incat sa ne poata vedea fata si buzele in timp
ce vorbim. Verificam daca persoana foloseste proteza auditiva, daca este
deschisa, daca bateria este functionala. Vorbirea va fi clara, simpla, cu fraze
scurte, vom vorbi mai tare, dar fara a tipa, rostind silabele mai rar. Adaugam
mimica si gestica. Nu ne enervam, fiindca persoana nu ne aude, sau inca
nu aude, deoarece nu am luat masurile mentionate anterior. Putem comunica,
eventual, prin semne, prin scris, prin desen.
Scaderea acuitatii
vizuale este de asemenea paralela cu inaintarea in varsta. Este de diferite
grade, pana la pierderea completa a vederii (cecitate vizuala). Limbajul verbal
este in prim plan, mijloacele non-verbale iesind din discutie. Informam
persoana in legatura cu orice alte zgomote, alte persoane care intra in camera,
diferite manevre necesare de pilda unei examinari, cercetarii unor documente
personale.
- Tulburarile de
intelegere si de exprimare.
Se intalnesc la persoanele cu suferinte cerebrale, cu sechele
dupa accidente cerebrale-vasculare si se traduc prin: incoordonarea in vorbire,
dificultati in arajamentul cuvintelor in fraza, inabilitate de a-si gasi
cuvintele, imposibilitatea de a raspunde (in termeni de specialitate afazie,
disfazie, dislexie).
Se pun intrebari care sa
comporte raspunsuri prin „da” si „nu”, sau printr-un dat din cap. Acordam mai
mult timp pentru a obtine raspunsurile. Observam concomitent comportamentul si
limbajul non-verbal.
Unele persoane
varstnice pot fi surprinse intr-o stare deosebita de iritabilitate, de
nervozitate, determinate de suparare sau fara o explicatie anume; nervozitatea
poate traduce teama, anxietate sau neputinta, stari ce pot fi prevenite si
risipite prin explicatii si asigurari. Incercam sa-i deturnam atentia de la
obiectul supararii, nervozitatii, antrenand persoana in alte activitati pentru
o perioada mai scurta sau mai lunga, dupa care revenim la scopul comunicarii.
In nici un caz nu ne vom enerva si nu vom raspunde „cu aceeasi moneda”.
O situatie mai speciala pe care o putem intalni la unele
persoane in varsta si care sa se explice printr-o serie de cauze (pe care
trebuie sa le investigam dinainte): leziuni cerebrale, senilitate, diverse
afectiuni psihice, consum de alcool, reactii secundare la unele medicamente
care pot determina stari de agitatie.
Ne informam, de
asemenea, inaintea initierii comunicarii, privind potentialul de violenta
(accese de violenta in antecedente, confuzie si dezorientare, agitatie,
iritabilitate, impulsivitate, non-cooperanta, suspiciune).
Daca suspectam un
potential de violenta, vom lua urmatoarele masuri: informarea celorlalti membri
ai echipei (e recomandabil sa nu abordam singuri o astfel de persoana),
identificarea eventuala a unor anumite cauze care pot declansa violenta,
plasarea persoanei intr-o camera unde poate fi observata in permanenta,
indepararea obiectelor contondente; nu vom atinge persoana si nici nu vom face
miscari bruste spre aceasta, spre a nu-i declansa reactii de aparare,
agresivitate. Se pastreaza o anumita distanta de persoana, evitam sa stam cu
spatele. Daca nu reusim, apelam la ajutor, chiar specializat: psiholog,
psihiatru, ambulanta.
Putem intalni persoane care plang usor, emotive,
labile sau plang spontan, nestapanit, nemotivat, in anumite inbolnaviri
cerebrale cum sunt unele forme de scleroza cerebrala – sindromul pseudo-bulbar.
In prima situatie plansul este o supapa de usurare, de descarcare a tensiunilor
si de aceea trebuie ingaduit. Nu-i vom cere sa inceteze plansul, nu vom plange
alaturi, fiindca nu este un model de empatie, de compasiune recomandabil in
aceste cazuri.
Vom ramane alaturi, cu
rabdare pana se linisteste, asigurandu-i intimitatea. Folosim atingerea ca mijloc
de comunicare si apropiere. Dupa ce va inceta plansul, vom relua comunicarea,
cu grija, cu blandete, cu menajamente si cu tact.
Am insistat mai mult
asupra comunicarii fiindca, dincolo de rostul sau in castigarea increderii in
obtinerea de informatii, in identificarea nevoilor, ne ajuta in cunoasterea
individualizata. In general, comunicarea este cel mai important mijloc de
evaluare. O comunicare eficienta asigura cea mai mare parte a evaluarii. Este o
evaluare directa, chiar daca nu intodeauna este suficienta, avand in unele
cazuri nevoie si de heteroevaluare, adica de informatii culese de la alte
persoane din anturaj, ramane totusi esentiala.
Si evaluarea presupune o
formare adecvata, cunostinte de psihologie, putandu-se afirma ca este si o arta.
Evaluarea este insa mai
concreta, ceea ce a facut ca sa poata fi standardizata, fapt ce usureaza mult
(si directioneaza) activitatile profesionistilor care au drept obiect al muncii
o latura sau alta a protectiei si ajutorului persoanelor varstnice.